Vietnam

3 februari 2015 - Hoàn Kiếm, Vietnam

Aangekomen in hoofdstad Hanoi stond er als eerste taak op het programma: een nieuwe gsm kopen. Een hele klus zo bleek, dankzij de oh zo behulpzame verkopers. Dat ging als volgt: wij: "what is the difference between this one and this one?" - "is better"... okeeee and this one? - "is better". En zo was het duurdere model niet sneller, meer geheugen of betere fotos maar gewoon steeds "better". Nadat dat van de baan was zijn we op zoek gegaan naar een bureau waar we onze trip naar Halong Bay konden boeken. Ook dat was een geschuif doorheen de straten en kiezen tussen honderd bureaus die dit aanbieden. Uiteindelijk er eentje uitgepikt en maar hopen dat geen kat in ne zak was.

S morgens vroeg vertrokken we dan richting Ha Long Bay, een 1500 vierkante km groot gebied, waar duizenden kalkstenen eilanden uit de oceaan rijzen. Over 500 miljoen jaar werden de eilandjes gevormd en hebben doorheen de jaren door het tropisch nat klimaat een hele evolutie en erosieproces doorstaan. Wij gingen dus eens een kijkje nemen en dit natuurwonder tijdens een tweedaagse boottocht verkennen. Noord Vietnam heeft net zo als bij ons ook vier seizoenen, en het is hier dus ook winter. Kans op slecht weer was dan ook te verwachten. Gelukkig werden we bespaard van regen en storm op zee, twas enkel zeer bewolkt. Geen fotos met helderblauwe hemel dus (maar photoshop does the trick :p), maar dat laten we niet aan ons hart komen. We kunnen geen heel jaar zomer hebben (11 maanden is ook goed)
Onze eerste minuten op onze 'cruise' moesten we even gewoon worden en we waren niet zeker of onze boot of het de andere boten waren die bewogen. Na ons te hebben geinstalleerd in onze cabin (gezellig met zicht op zee!), zetten we koers richting HaLong Bay! Zelfs met een bewolkte hemel was dit nog een en al pracht, iets wat 100 fotos weer lang niet kunnen vatten. Dat water was zo helderblauw en daaruit verschenen duizenden eilandjes uit de oceaan. Wij werden weer efkes stil.
Dan was het tijd voor een kajaktoertje doorheen de baai. We kajakten naar een grot waarachter een prachtige lagoon verscholen lag, volledig omringd door het indrukwekkende karstlandschap. We waren daar alleen met ons groepje en voelden ons weer even heel klein.
We hadden weer ne toffe hoop met allemaal twintigers en de sfeer zat er weeral goed in. Het eten op de boot was ook top, voor ons was het al geslaagd! S avonds nog een poging gedaan om te vissen, wat grandioos mislukte. Dan hebben we maar ne hoop drankspellekes gespeeld, zodat we toch zeker goed zouden slapen op die wiebelboot :p Dag twee hebben we nog wat rond gevaard en een grot gaan bezoeken. Daarna kregen we nog een cookingclass "vietnamese loempias rollen", en gaf onze gids de geheimen van de Vietnamese keuken prijs. En dan zat Vietnams grootste topper er weeral op. Doeme de tijd gaat snel.

S avonds kwamen we terug aan in Hanoi, een hapje eten en moesten we al meteen de nachtbus terug op richting Sapa, helemaal in Noord Vietnam (nóg kouder) en bekend om z'n mooie rijstterrassen, waar we nog eens ne stevige driedaagse hike gingen doen. Twas van Nepal geleden en we hadden er zin in. Na weer een korte nacht kwamen we toe en we zagen... niets. Alleen maar mist. "Dat trekt wel weg, tis nog vroeg" dachten wij. Niet dus. Dag 1 zijn we naar een nabijgelegen traditioneel dorpje gewandeld, volledig in de mist met soms een korte opklaring (snel,snel foto's nemen). Het deed ons wat denken aan de rijstterrassen die we in China zagen, in de eerste week sinds ons vertrek. Lijkt al een eeuwigheid geleden. Doeme de tijd gaat écht veel te snel. Omdat het hier nu winter is kregen we wel een heel ander uitzicht dan in China. Waar ze in China nog felgroen zagen, stonden de terrassen hier onder water. Een mooie afwisseling!
Dag 2 was het weer nog erger. Twas weer een en al mist én het regende nog eens volle bak. Maar dat hield ons niet tegen. Ons frakskes en ponchos aan en we konden er aan beginnen. Door de gietende regen en met ons voeten in de modder baanden we ons een weg door de rijstvelden, met af en toe een prachtig uitzicht van de honderden, onder water staande rijstterrassen die tussen de mist kwamen piepen.
S avonds gaven we de homestay nog eens een kans. Deze keer was het wij twee en nog vijf chinoezen. Ale dat dachten wij want die Aziaten zien er allemaal het zelfde uit. Ze bleken uit Korea, Taiwan en Singapore te komen. Toch bijna goed. In tegenstelling tot de gemiddelde chinees spraken ze naast Chinees ook vlot Engels. Goed gegeten, goed gelachen, weeral ne hoop bij geleerd over het Aziatisch volk en onze kaartskills weeral bijgeschroefd!
De laatste dag stond ons nog een zware beproeving door de modder en de bamboejungle te wachten. Vooral ons evenwicht werd op de proef gesteld daar we al schuivend ons door de modder moesten verplaatsen. Gelukkig bleven we die dag wel bespaard van nog meer regen en hadden we zelfs een mistvrije dag! We werden gevolgd door een horde locals van de nabijgelegen dorpjes die weer met de gebruikelijke standaardzinnetjes op ons kwamen afgestormd: "hello where you from? Whats your name?" "you buy from meeee?" "Cheap cheap".
Twas een plezante driedaagse en een mooie afsluiter van Vietnam! Vannacht de bus op terug naar Hanoi iwaar we nog twee dagen hebben om de stad te verkennen om dan de 6e terug richting Bangkok te vliegen! En terug richting de zon!

De reden voor het massaal aantal, en vaak bijna dezelfde :p, fotos, is dat wij sinds Laos al met een virus op onze sdkaarten en usbs zitten door een van de publieke computers en deze blog gebruiken als een extra backup aangezien er soms wel eens fotos plots verwijderd worden van die sdkaart. Wij blijven maar pech hebben met ons fotos en hadden nochtans een van die verkoopsters wat geld gegeven om onze karma wat op te krikken. Theeft duidelijk weer niet veel uitgehaald we gaan met grootsere gebaren moeten afkomen.