China

17 oktober 2014 - Beijing, China

In Huangshan hadden we een toffe laatste avond met de Phil en een paar studenten. Wa laat in de bar blijven hangen en was smorgens te voelen, zeker omdat we weer een hele dag onderweg waren naar Hangzhou. Zwaar leven hebben wij. S avonds daar aan gekomen en in de Mcdonalds is goe gaan schrokken. Na twee weken noodles en rijst was de nood naar ne burger hoog. Volgende dag hebben we fietskes gehuurd en zijn we rond het meer van Hangzhou gaan fietsen. We zijn onderweg even in het nationaal thee museum gestopt maar bleek weeral snel dat wij niet zo'n museum mensen zijn en zijn daar snel terug vetrokken. Onderweg fietsten we langs de vele theeplantages en dorpjes waar elk huisje thee verkocht. Weeral een leuke dag gehad. Normaal zouden we hier twee of drie dagen blijven en dan naar Beijing gaan maar, planners als we zijn, zaten alle goedkope treinen al vol en moesten we twee dagen langer blijven. Maar er zijn slechter plaatsen dan Hangzhou. Buiten het meer had Hangzhou ook een supergezellig centrum met mix van Westers en Chinese shops en eetgelegenheden. Hebben ons daar dus wel een aantal extra dagen kunnen bezig houdden. Er vond die dag ook het 'Gourmetfestival' plaats, stelde ni zo veel voor maar zijn wel geinterviewd geweest door de Chinese regionale tv :D Hangzhou is ook bekend door de Chinese kruidenkunde die daar ontstaan is. Ware dus ontelbare apotheken te vinden, de ene al wat alternatiever dan de anderen. Jef heeft zijn ogen de kost kunnen geven en gaan apotheek-spotten. Zijn in Hangzhou dus een beetje kunnen bekomen van de afgelopen weken, want jaja reizen is kei zwaar :p

En dan was het Beijing-time! Tot zaterdag was het daar nog grote smogalarm, en vanaf dat wij aankwamen was er niks meer van te merken! Hebben al zoveel geluk gehad met het weer hier. We beginnen het zelfs jammer te vinden dat we niet kunnen meepraten over de smog in China :p Zondag zijn we aangekomen en naar Tiananmen plein geweest, dat meer bekend is om zijn politieke geschiedenis dan om de grootte ervan. En dat was te voelen ook. Een publiek plein dat savonds wordt afgesloten en waar we door de security moesten om het plein op te kunnen. Toen we terug naar onze hostel wandelde passeerden we een tailor en voor we het wisten hadden we een kostuum en een trouwkleed (op maat gemaakt!) besteld voor een appel en een ei :D Is zot doen dachten we. Berekend risico en drie dagen later zouden we weten of het de beste of slechtste deal van ons leven zou zijn. S avonds nog in de bar gehangen tot in de vroege uurtjes met Phil, jawel diezelfde Australiër van in Huangshan. Zat toevallig ook in Beijing, in dezelfde hostel. Small world. Dag twee zijn we onze visa gaan verlengen dat toch wat langer zou duren dan gedacht. Dus hebben we weer wat extra dagen te spenderen in Beijing. Ook weer niet zo erg want kunnen we alles opt gemakske doen. We zijn die dag nog naar de Lama tempel geweest, een Tibetaanse boedhistentempel. En naar de Hutong, smalle paadjes doorheen Beijing. Jef ging de Hutongwalk die de lonely planet had aangeraden gidsen, maar ging daar redelijk hard de mist in. Ik heb het dan maar over genomen en toen gingen we wel de juiste richting uit :p Savonds zijn we weeral in de bar beland met Phil. Daar zijn we de volgende dag mee naar de Forbidden City geweest, home of the fallen emperors, samen met Dan, ne Brit die de avond ervoor ook mee was doorgezakt. Ik weet niet wat we er juist van hadden verwacht, we keken meer uit naar de Great Wall, maar WAAAUW. Twas daar echt gigantisch. Fotos kunnen echt niet vatten hoe groot en indrukwekkend de stad is. Hebben daar een aantal uur rondgelopen, en nog niet de helft gezien denk ik. Achter de Forbidden Cirty lag een heuvel in Jinshanpark, met een panoramisch uitzicht op de stad, zonder smog joepie! Volgende dag dan eeeeindelijk de Great Wall! Weeral waaauw waaauw waaauw. Die Chinezen en gigantische bouwwerken, ze kunnen er iets van. We zijn naar een stukje Wall geweest voorbij het toeristische punt, en waren daar weer praktisch alleen. T was ook een mix van oude, authentieke 'wild wall', en van gerestaureerde delen. Supergoed weer weeral, was echt een topdag en dat kunnen we weeral van onze bucketlist schrappen.
Gisteren naar het Summer palace geweest met ne Israeli. Daar wat rondgewandeld rond de meren. Supermooi ook weer. Savonds zijn we peking duck gaan eten jumjum. We kregen het vel, vlees en vet voorgeschoteld en was echt superlekker. En dan was het grote moment dat we onze kleren moesten gaan passen :D Jef zijn kostuum is echt awesome. Mijn kleed had nog wat kleine aanpassingen nodig die ze nog zouden uitvoeren en dan was dat ook in orde. BESTE DEAL EVER dus :D Daarna zouden we eens op tijd gaan slapen want was sinds Beijing nog niet het geval geweest. En weeral was dat het plan waar weer niet veel van in huis is gekomen. Aan de praat geraakt met twee vijftigers uit de US. Grappig wel hoe wij thuis totaal niet zoveel bezig waren met politiek en hier alles op de voet volgen en constant discussies voeren :D
En nu zijn we vandaag, vrijdag. Rustige dag met een waske doen, verder plannen en regelen en fotos uploaden. Beijing, en heel China tot nu, is helemaal ons goesting. Zelfs de taal is minder en minder een ergernis en hebben al wat basiswoordjes onder de knie! Wij komen voort eerst nog niet terug!

1. Moe gans:
    17 oktober 2014
    echt fantastische foto's, ben natuurlijk superbenieuwd naar jullie kostuum en kleed!
    lien, pieter is in the goose house!
    missen jullie en have vooral nog veel fun!!!!
    xxx
  2. Leen en tim:
    21 oktober 2014
    Prachtige foto's,
    jullie hebben het daar goed.
    geniet met volle teugen en weet dat jullie gemist worden!
    en de pieter doet da goe ze.
    xxx
  3. Walter(Lkr.LO):
    31 december 2014
    Ik volg op de voet jullie verhalen en foto's. Prachtig!
    Ook levendig en cool geschreven,al was ik er zelf bij. Geniet nog ten volle van de avonturen en van elkaar.
    Sportieve groeten,Walter.