China

26 oktober 2014 - Xi An, China

In Beijing hebben we nog een paar laatste leuke dagen gehad. Vrijdagavond zijn we eerst naar de Nightmarket geweest. Een overvolle markt waar ge vanalles kunt eten, inclusief insecten, zelfs levenden jawel. We hebben ons er nog niet aan durven wagen, das iets voor in Thailand ofzo, maar hebben al vernomen dat de schorpioen de moeit moet zijn. Terug gekomen in de hostel hadden we wat volk leren kennen die het nachtleven in Beijing gingen verkennen. Wij zijn maar mee op dieje boot gesprongen, hadden toch niks meer gepland, en al chance! Was ne topavond! Zijn in een of andere club beland en daar zwaar weggeweest op gintonics en tequilashots en hebben daar nog geen 10 euro achtergelaten :D Volgende dag was dan ook zware katerdag.
Zondags zijn we naar de silk market geweest. Een gigantische indoormarkt waar ge echt alles, maar dan ook alles kunt kopen voor een appel en een ei, mits zware onderhandelingen en een portie toneelspelen. Ahja en everything is original natuurlijk he! No fake, no fake lady! Twas daar dus een waar shopparadijs maar tegelijk de hel aangezien ik niet half die winkels kon leegkopen :( Zondagavond zijn we met Natasja, een Vlaamse die al een aantal jaar in Beijing woont en werkt, de beste dumplings ooit gaan eten (en we kunnen ondertussen na 4weken China al wel vergelijken), en erna eens fancy gaan doen en cocktail gaan drinken. Was ook eens een verademing om vlaams te spreken tegen iemand anders dan tegen mekaar :p
Maandag was onze laatste volledige dag in Beijing en zijn we nog naar de Temple of Heaven geweest met onze nieuwe, tijdelijke vrienden van de hostel. Daarna onze laatste avond in de bar weeral doorgebracht, voor de verandering.
Dinsdag zijn we vertrokken richting Ping Yao, een authentiek ommuurd stadje, het China zoals ge het u voorstelt eigenlijk, met lampionnekes en huisjes met schattige paviljoentjes. Woensdag hebben we daar dan de citywalls bewandeld en een paar museums bezocht. Hoewel het een gezellig stadje was binnen de muren, was het buiten de muren een en al industrie met de nodige smog tot gevolg. Hebben daar wel de goedkoopste noodles ooit gegeten! Omgerekend een 35cent voor ons beide, scooore. En hoe leuk en gezellig het overdag was, savonds was het daar echt magisch. Alle lampionnekes die gingen branden gaf echt een aparte sfeer.
Donderdag zijn we vertrokken naar Xian, en hebben daar vrijdag het terracotta leger bezocht, wat vrij indrukwekkend was. Duizenden levensgrote warriors en paarden, waarvan geen twee dezelfde, die nog niet zo lang geleden zijn ontdekt. En waarvan er waarschijnlijk nog eens duizenden nog steeds verborgen zijn. S avonds zijn we naar Muslim Quater geweest waar er weer eens vanalles te eten viel. Met een beetje verbeelding kunnen we zeggen dat we daar ne goeie pitta gegeten hebben. Het leek er in ieder geval op...
Vandaag was het terug tijd voor actie na onze vele doorzakavonden in Beijing. We moeten terug in form geraken voor Tibet en Nepal. Het was een hoogdag voor Jef, letterlijk en figuurlijk. We zijn mount Hua gaan beklimmen, weeeer duizenden trappen, een kleine flashback naar Huangshan maar nog eens een pak steiler. Sommige stukken gingen bijna loodrecht naar boven. Deze keer was onze klim wel met een extra touch. We zijn gaan plankwalken! Plank wat? In principe een tweetal plankjes tegen de flank van de berg getimmerd, op 2000m hoogte, en daar dan een toerke wandelen. Jef heeft onder lichte druk van mij zijn hoogtevrees overwonnen...en het was de moeite waard! Superkick en prachtige uitzichten en foto's. En Jef natuurlijk zeer content dat hij het gedaan heeft.
Vandaag lassen we weer ne anything can happen sunday in. We zullen zien wat dat weeral geeft...

1. Moe gans:
    26 oktober 2014
    lien en jef
    foto's worden mooier en magischer elke keer weer
    wij zijn ah aftellen naar ons midweekje verlof(start morgen)
    te kort om jullie op te zoeken maar zal wel eens chinees afhalen,
    groetjes en tot schrijfs
  2. Tante leen:
    26 oktober 2014
    Weeral prachtige foto's!!!
    Proficiat aan de Jef met zijn hoogtevrees: vanaf nu kan hij alle hoogtes aan!!!
    Groetjes van de rest van de familie en duim, duim, duim voor Tibet
  3. Lief:
    27 oktober 2014
    Amaai Lien, wat een verhalen, gij had journalistiek moeten doen.
    Echt tof om te lezen. Geniet er allebei nog goe van en vergeet eind november mijn dochter nie mee op sleeptouw te nemen he !
    Goetjes uit de saaie Raapbreukstraat !

Lief