Australia

3 mei 2015 - Sydney, Australië

Na Fraser Island was het weer tijd om verder te rijden. We stonden op met gietende regen en dat bleef heel de dag zo doorgaan. We stopten in Noosa, surfersstadje en waar we een wandeling in het Nationaal Park wilden doen. Door het slechte weer zat dat er dus niet meteen in en hebben we ons maar in een cafeeke gezet. We konden bij de lokale scouts kamperen en hoopten maar dat het weer snel zou keren...
De dag erna begonnen we aan de coastal track, een mooie wandeling langs de kust met onderweg koalas in de bomen. Het was gelukkig gestopt met regenen en kregen in de namiddag zelfs volle bak zon. We hebben ons dan maar opt strand gezet en ons kleurke weer een paar tintjes donkerder laten bruinen. Twas daar een leuk stadje met een mooi stukske kust en hadden geen zin om nog verder te rijden, dus besloten om nog een nachtje te blijven. Tegen zonsondergang zijn we naar een heuvel gegaan waar we zicht hadden over Noosa en daar de zon weer hebben zien ondergaan in twintig verschillende kleuren.
De volgende dag wast stralende zon en geen wolkje aan de hemel, en hebben ineens de wandeling van de dag ervoor nog eens opnieuw gedaan. De benen moeten stillekesaan terug gesmeerd worden voor Nieuw Zeeland! Tegen de middag zijn we dan beginnen bollen, niet voor lang want twas veel te goed weer om in de auto te zitten. Een paar stranden verder hebben we een lang siesta'ke gehouden en tegen de avond vertrokken we dan toch richting zuiden! Twerd eens tijd om nog wat kilometers af te leggen!

De dag erna zetten we de laatste kilometers in richting Byron Bay, surf en hippieparadijs. We maken eerst nog een stopke in een klein stadje waar tientallen outletwinkels te vinden zijn van alle grote surfmerken. Aiai dat komt niet goed. Onder het motto "dat we nog warme kleren nodig hebben voor Nieuw Zeeland" hebben we ons daar efkes arm geshopt. Ook niet helemaal zeker of dat motto wel opgaat voor de shorten, bikini en sjakos die we op de kop hebben getikt, maar bon. En dan Byron Bay dus. Het werd ons al meermaals verteld dat Byron Bay een topbestemming is en we er zot van zouden zijn. En inderdaad, t stelde niet teleur. Een supergezellig stadje met een uitgestrekt strand en zotte surfgolven. We hebben meteen dat strand verkend, als in: op ons gat gaan liggen, en t is goedgekeurd. Als avondmaal was het BBQ time, en dan wel met een sappig kangoeroesteakske! Arm beestje, zo fluffy, maar we zijn hier maar ene keer natuurlijk. BBQmaster Jef heeft ons een lekker stuk vlees gebakken, een welgekome afwisseling na weken van vegetarisch eten. Dag twee in Byron Bay zijn we voor een fikse wandeling gegaan. Heel verantwoord weer in de snikhete zon zonder een druppel water mee te nemen, we leren ook niet bij. We wandelden een mooi stuk langs de kust naar de vuurtoren, het meest oostelijke punt van Australië. Onderweg zagen we nog wat dolfijntjes uit de oceaan flipperen en kwamen we enkele kleine kangoeroes/grote konijnen tegen, het kon in ieder geval ver springen. De wildlife is hier toch altijd een dikke meerwaarde. We pikten s avonds nog maar eens ne wonderschone zonsondergang mee. Moet gezegd worden, daar is Australië toch wel de grote winnaar in!

We kregen de volgende ochtend plots bericht van Dan, die we in Beijing hadden leren kennen, dat hij ook in Byron Bay is. Een onverwachts maar leuk weerzien. De wereld is toch klein. Na een korte reunie reden we nog eens een stukje verder. Onderweg stopten we weer aan één van de vele mooie stranden langs de oostkust, waar we weer zotte waaghalzen de metershoge golven op hun board zagen trotseren. Tegen de avond reden we nog een stukje door, dichter en dichter richting Sydney! We hebben weer dik geluk gehad dat we deze week nog niet in die regio waren, toen er een enorme cycloon, de ergste in 17jaar, daar passeerde en een hele ravage aanrichtte. Hopelijk is het weer ondertussen gekeerd!

De dag erna deden we weer een schoon stukje kust en de Great Lake Way, langs verschillende meren en waar we onze volgende stop maakten in het Myall Lake National Park. Een groot deel van t park was helaas gesloten door de storm, en onze wandelplannen voor die dag vielen een beetje int water. Dan maar ons geinstalleerd langs het meer en daar gekampeerd. S morgens werden we weer wakker met een fantastisch uitzicht. We kropen weer in onze auto, deze keer richting de Blue mountains, net buiten Sydney, en onze stop voor de komende twee dagen. We deden een korte wandeling en gingen daarna voor een douchke int lokale zwembad, inventief zijn! Om de komende nachten te kamperen vonden we ons weer een campingspot midden in de vallei van het Nationale park aan een beekje. Back to nature weeral, onze nieuwe levensstijl hier in Australië. De volgende dag was het dan tijd voor nog eens een serieuze wandeling. Vroeg uit de veren en een hele dag kunnen stappen in de Blue Mountains met geweldige uitzichten. Niet mis! Moe maar voldaan reden we terug naar ons plekje, voor onze laatste nacht in den El Cheapo, waar we nog ne gezellige avond met ons buren hadden. Morgen bollen we de laatste kilometers naar Sydney. Drie weken en vierduizend (!!!) Km later nemen we afscheid van ons paleis op wielen. Hij heeft goed dienst gedaan, ookal wast een oude knar en ne serieuze zuipschuit.

Sydney dan. Miljoenenstad en onze laatste bestemming in Australië. Én waar we Belgisch gezelschap hebben. We droppen onze auto en meeten s avonds David en Valerie, die ondertussen al 1,5 jaar in Sydney wonen. Pinten pakken, pinten pakken en s morgens worden we wakker met een klein katertje. Spijtig genoeg is het sinds de storm onophoudelijk aan het regenen in Sydney. Niet ideaal om te citytrippen. Tegen de middag hijsen we ons toch uit de zetel en trotseren we de regen, we zijn nu eenmaal in Sydney, een van de graafste steden ter wereld. Al snel werd het droog en kregen we zelfs af en toe een zonnetje. Daar moesten we van profiteren, aangezien de komende dagen ook alleen maar slecht weer werd voorspeld. Wij dus in een sneltempo alle highlights afgaan. Opera House, Harbour Bridge, Botanic Gardens, hup de bus op naar Bondi Beach, niet echt strandweer maar bon, rondgewandeld en dan een mooi ferryritje terug naar het centrum met de avondzon over de skyline van Sydney. Net toen we terug aan onze hostel waren begon het kei hard te gieten. Topdag gehad dus!
Dag twee kregen we weer ne hoop regen em hebben dan nog maar is ne serieuze was gedaan. We konden bij Valerie en de Steve een machien insteken en ondertussen die hun harde schijf plunderen en heel de dag series gezien. Veel sightseeing kwam er die dag dus niet aan te pas. S avonds goed gaan eten en pintjes gaan pakken heuj!
Gisteren zijn we dan toch nog eens buiten gekomen. Overdag bleef het droog en hebben Steve en Valerie voor cityguides gespeeld en ons door de straten van Sydney begeleid. We kregen dorst en hebben ons op een terras gezet en daar zijn we niet meer afgekomen. Op den avond zijn we naar het Casino getrokken, dat toch niet echt binnen ons budget lag, doeme toch! Pintjes pakken en weeral ne geslaagde avond gehad!
Vandaag onze laatste dag voor we morgen naar Nieuw Zeeland vliegen, ons allerlaatste land. Nog een maand genieten van het mooiste land ter wereld, en dan zit het erop. Doeme doeme veeeeel te snel!